7 Tips voor ondernemers tijdens de coronacrisis
Corona heeft veel impact gehad op de medemens, maar vooral op ondernemers. Ze hebben veel verandering moeten nemen in hun ondernemerschap. Er zijn bedrijven die failliet zijn gegaan, maar er zijn ook bedrijven die juist heel veel omzet hebben gedraaid vanwege COVID 19. Het is allemaal niet makkelijk en daarom hebben wij 7 tips die ondernemers een extra handje helpen.
Tip 1. Loyale klanten
Blijf in contact met je loyale klanten. Laat ze herinneren dat ze een klant bij je zijn. Door je klanten te laten zien dat je ze waardeert blijven ze een trouwe klant tijdens en na de coronacrisis. Omdat nu juist veel mensen thuis zijn kijken ze vaker en langer op Social media. Daarom speelt Social media een belangrijke rol daarin.
Je kunt je klanten informeren door te bellen, maar ook door een mail te sturen. Met belangrijke informatie waar ze veel aan hebben. Door je consumenten de informeren blijven ze op de hoogte van nieuwe updates. En op deze manier blijven ze vaak een trouwe klant, omdat er geen miscommunicatie ontstaat. Je hoeft ze niet alleen op te bellen voor zakelijke dingen, maar het vragen naar hun gezondheid is ook van pas.
Tip 2. Informeer je doelgroep
Hou je doelgroep vaak op de hoogte van de laatste updates van je bedrijf. Door potentiële klanten te informeren voorkom je verwarring. Vragen die gesteld kunnen worden zijn: Ben je nog bereikbaar? Blijf je open of moet het op afstand?
Laat je klanten dus niet twijfelen. Je kunt ze via verschillende kanalen informeren. Bellen is wel de beste optie, om miscommunicatie te voorkomen kun je een mail sturen met een samenvatting van het gesprek. Je kunt ook elke week nieuwsbrieven of aanpassingen binnen je bedrijf naar je klanten sturen. Dit zijn allemaal verschillende mogelijkheden om je doelgroep op de hoogte te kunnen houden.
Tip 3. Blijf positief
Het is voor iedereen een moeilijke tijd, maar het is belangrijk dat je positief blijft en creatief kunnen nadenken. Door positief na te denken kun je misschien wel meer bereiken. Op deze manier blijven je potentiële klanten ook positief en gaan ze met je mee werken. Het is belangrijk dat je oplossingen kunt vinden.
Als mijn klanten niet op kantoor mogen komen wat dan? Wat moet ik nu met alle bestellingen uit het buitenland? Wat moet ik nu doen met de lopende bestellingen? Dit zijn een aantal vragen waar je bijvoorbeeld stress van kunt krijgen. Maar als je creatief nadenkt en positief ernaar gaat kijken kun je vast en zeker een oplossing vinden.
Het wat later afleveren van je producten of diensten kan verkeerd vallen bij je klanten. Maar je kunt ze bijvoorbeeld een extraatje bij hun bestellingen laten leveren.
Het is ook een optie om samen met je klanten te bespreken over hoe zij het misschien willen met hun bestelling bijvoorbeeld. Dan kom je samen tot een oplossing en is het voor beide partijen op een goede manier afgehandeld. Je moet alles online uitvoeren, dus het onderhouden van je Social media kanalen is ook belangrijk.
Tip 4. Werk samen
Je bent niet de enige ondernemer die impact heeft van COVID-19. Daarom is het slim om samen te gaan werken met andere bedrijven. Bijvoorbeeld met je buurman of met een andere ondernemer die dichtbij je bedrijf is .
Zo geef je elkaar steun en kom je veel sterker uit de strijd die we nu aangaan. Je kunt elkaar helpen met het bedenken van een verkoopplan, zodat je toch klanten kunt krijgen. Zo leer je elkaars bedrijf ook beter kennen en kom je deze moeilijke periode samen door.
Tip 5. Niet te veel gratis geven
Veel bedrijven geven ineens heel veel gratis weg of geven juist meer korting. ‘40% korting op uw volgende aankoop’, ‘Nu een gratis cursus’. Op deze manier elkaar steunen is goed bedoelt, maar het is voor elke ondernemer moeilijk deze tijd.
Maar bij ondernemerschap hoort dat we onze boterham moeten kunnen verdienen. Dus het vragen naar wat grotere bedragen mag. Laat je klanten wel weten dat je een aanpassing gaat brengen in je bedragen. Geef ze opties over de betalingstermijnen. Je kunt de betalingstermijnen langer maken of geef een andere mogelijkheid.
Tip 6. Maak een marketingplan
Het maken van een marketingplan is super handig. Niet alleen voor in de coronacrisis, maar hoe fijn is het als alle onrust voorbij is. En je hebt een al een plan van aanpak. Zo kun je goed vooruit kijken voor in de toekomst.
Het nadenken over acties voor je producten en diensten is ook erg handig. Zo heb je een perfecte timing met het uitvoeren van je marketingplan. Als je een marketingplan hebt klaarliggen kun je direct ingang zetten na de crisis.
Misschien kun je aanbiedingen of speciale acties bedenken en noem maar op. Want het is nu wel rustiger dan ooit met je verkoop, maar er gaat een moment komen dat iedereen weer naar buiten gaat. En elkaar een hand kan schudden. Het kan dus nog drukker worden dan eerst.
Tip 7. Inkopen
Het doen van inkopen heeft twee kanten. Een goede en een minder goede kant. Want je weet niet wat er allemaal gaat gebeuren. Als je veel inkopen hebt gedaan is er een grote kans dat je je voorraad niet kunt verkopen aan je consumenten.
Maar het kan ook zo zijn dat er juist heel veel vraag naar gaat zijn. En dan is het wel handig om genoeg op voorraad te hebben. Het beste is om op aanvraag te gaan bestellen/inkopen. Je kunt om een aanbetaling vragen bijvoorbeeld. Zo voorkom je derving van je voorraad.