7 tips voor social media-marketing tijdens de feestdagen!
De feestdagen zijn goede momenten om interactie te creëren met jouw doelgroep. Met volgende tips kun je zelf aan de slag met jouw social mediakanalen!
Tip 1: Maak een eigen content kalender:
Nu de feestdagen voor de deur staan is het erg belangrijk om te weten wat je wil plaatsen maar ook wanneer je iets wilt plaatsen. Maak daarom een eigen content kalender. Hierin kan je precies alles opschrijven en is alles netjes georganiseerd. Een content kalender maakt het dus veel makkelijker voor je en vooral tijdens de feestdagen.
Tip 2: Werk met hashtags:
Hoe zorg je er nou voor dat veel mensen je bericht zien? Gebruik een hashtag. Door een hashtag kunnen mensen sneller jouw post vinden en delen. Doordat mensen je post delen kan je snel en gemakkelijk je product verspreiden. Twee vliegen in één klap dus.
Tip 3: Maak gebruik van video content:
De laatste jaren de video-content helemaal in. Mensen kijken steeds vaker video’s en een video trekt sneller de aandacht. Het is dus slim om video’s te gebruiken in je content met de feestdagen. Het trekt de aandacht van mensen en je kunt snel en gemakkelijk meerdere producten delen. Bovendien zorgen video’s ook voor een hoger conversiepercentage.
Tip 4: Koppel producten aan jouw content:
Veel mensen zijn rond de feestdagen op zoek naar cadeau’s. We shoppen steeds vaker online en daar kun je met shoppable content erg goed op inspelen. Combineer daarom producten met je content. Zo kunnen jouw bezoekers via jouw content direct jouw product shoppen. Door producten te taggen in je posts, kunnen je bezoekers daarop klikken en worden ze doorverwezen naar de pagina waar het product te koop is.
Tip 5: Deel content op basis van je meest populaire producten:
Als bedrijf heb je vast en zeker producten die erg populair zijn. Die producten noemen we hero-producten. Vooral rond de feestdagen moet je ervoor zorgen dat juist dat product nog een extra zetje krijgt. Post veel over het product en zorg dat het product goed verspreid wordt. Zo gaan veel mensen toch over tot aankoop.
Tip 6: Creëer een promotiecode voor je volgers:
We zijn gek op korting. Zo gek, dat meer dan de helft van de Nederlanders moet toegeven wel eens een extra product aan te schaffen om zo de kortingscode te kunnen gebruiken. Kortingscodes zijn vaak een trigger om direct een aankoop te doen, vooral tijdens de feestdagen. Geef jouw klanten het gevoel dat ze iets van jou krijgen. Het is dus goed om rond de feestdagen een promotiecode te maken die je deelt met je volgers. Via deze code kunnen je volgers je producten bestellen met korting.
Tip 7: Influencers tijdens de feestdagen:
Hoe zorg je er nou voor dat er nog meer mensen bereikt worden? Juist met influencers op social media. Het inzetten van influencers kan een grote rol spelen bij het krijgen van meer naamsbekendheid. Je kan namelijk een groot aantal mensen binnen je doelgroep in korte termijn bereiken. Laat bijvoorbeeld een bekende zanger een shirt van je dragen of stuur een bekende YouTuber een pakket met een aantal producten die ze kunnen testen. Hierdoor zullen je producten nog sneller bekend worden bij jouw doelgroep.