8 creatieve ideeën om nieuwe klanten te vinden via internet
Je hebt een mooie website laten maken en misschien heb je ook al een aantal social media kanalen aangemaakt. Nu merk je echter dat je niet direct nieuwe klanten krijgt. De vraag is: ‘Hoe vind ik nieuwe klanten via internet?’ In deze blog ga ik je 8 creatieve ideeën met je delen die je hierbij gaan helpen.
1. Schrijf waardevolle blogs
Misschien weet je wel dat het goed is om blogs te schrijven. Want bedrijven die bloggen zijn beter vindbaar op het internet en krijgen meer leads via hun website. Ook stijgen de leads hierdoor met 97%. Je kunt wel elke week een paar blogs typen en op Google heel hoog komen. Maar volgens Google is het wel belangrijk dat de blogs waardevol zijn. Het is zelfs beter om minder blogs te typen als ze allemaal maar waardevol zijn.
De voordelen hier van zijn dat de waardevolle blogs meestal vaker worden gedeeld. Waardoor je ook weer meer websitebezoekers en waarschijnlijk ook meer klanten krijgt.
2. Wees actief op social media
Om je naamsbekendheid te verhogen en direct meer bezoekers naar je website te krijgen is het van belang om actief te zijn op social media. Bepaal op welke social media kanalen jouw doelgroep zich bevindt en maak hier een social media profiel voor aan. Probeer elke week in ieder geval twee of meer posts te plaatsen. Reageer ook op reacties en berichten van je volgers en deel zo nu en dan content van andere bedrijven. Zo kun je laten zien dat je bedrijf actief is.
3. Samenwerken met andere bedrijven
Door samen te werken met andere bedrijven kun je je naamsbekendheid verhogen. En wellicht kun je ook meer omzet maken. Je kunt in langere termijnen samenwerken met andere bedrijven. Maar dat ligt aan de voorwaarden van het bedrijf zelf. Zo zouden zij jouw product kunnen aanbieden op hun website of op hun website kunnen doorverwijzen naar jouw website en andersom. Denk bijvoorbeeld na over samenwerkingen met bedrijven in de regio. Of bedrijven die producten of diensten leveren die bij jouw producten of diensten passen.
4. Werk samen met influencers
Je ziet steeds vaker dat influencers producten en zelfs diensten van bedrijven promoten. Ze worden hiervoor betaald vanuit bedrijven die ze promoten. En op deze manier ontvangen bedrijven meer klanten, omdat veel mensen hetzelfde willen als influencers. Hierdoor gaan ze het ook sneller aanschaffen. Het is aan jou welke producten of diensten je wilt laten promoten.
Je kunt influencers bijvoorbeeld een product of dienst geven om te promoten. Ook is het een voordeel om hun een kortingscode mee te geven. Zo krijgen klanten sneller de neiging om iets te gaan aanschaffen. Je kunt er ook voor kiezen om samen met influencers winacties te organiseren. Zoek influencers uit die voor in ieder geval een groot deel dezelfde doelgroep hebben als jij en doe hen een concreet aanbod. Natuurlijk kun je met elke influencer een aparte afspraken maken. Want elke influencer heeft andere voorkeuren.
5. Verhoog je conversiepercentage
Door je conversiepercentage te verhogen kun je je naamsbekendheid vergroten. Je kunt veel actie ondernemen en meer bezoekers naar je website krijgen, maar dan moeten ze natuurlijk wel iets kopen. Als je het percentage kunt verhogen dan krijg je automatisch ook meer nieuwe klanten.
Neem daarom even een kijkje naar je website en kijk wat je kunt veranderen om je conversatiepercentage te verhogen. Bedenk hoe het eruit ziet voor een klant die op je website komt kijken. En zorg ervoor dat je bezoekers makkelijk kunnen navigeren op je site. Werk met duidelijke zoekmachines , zodat het overzichtelijk is. Er zijn veel tools die je kunnen helpen bij het verhogen van je conversiepercentage. Verdiep je hier eens goed in en test wat voor jou werkt.
6. Geef een cursus
Door een cursus te geven kun je jouw bedrijf op een eenvoudige manier promoten. Je geeft hierbij genoeg kennis en informatie uit aan je klanten en dat zorgt voor het vertrouwen in je bedrijf. Het kan ook zo zijn dat je het heel kort wilt houden, dus niet heel uitgebreid. Dan kun je een stappenplan weggeven. Creatief nadenken is hierbij speelt hierbij ook een grote rol. Dus bedenk iets wat goed past bij jouw bedrijf en waar je doelgroep echt iets aan heeft. Je kunt dit helemaal gratis weggeven of je kunt er een inschrijving op je nieuwsbrief voor terugvragen.
7. Online netwerken
Door te netwerken leren potentiële klanten jou en je bedrijf kennen en kom je met andere ondernemers in contact. Dit is wel een manier dat veel tijd kost, maar netwerken blijkt een goede manier te zijn om klanten te kunnen vinden. Tijdens fysieke netwerkenevenementen vertel je zelf wat je doet over je functie etc. Online vertel je je verhaal aan de hand van een bedrijfsprofiel op netwerksites als Instagram, Facebook, LinkedIn of Twitter. Zorg ervoor dat je contactgegevens goed vindbaar zijn binnen je profiel, zodat potentiële klanten je makkelijk kunnen vinden en bereiken.
8. Maak een e-maillijst
Bij elke klant die een aankoop doet in je fysieke winkel of op je website. Dan hoor je zijn telefoonnummer of e-mailadres te vragen. Deze database van e-mails heeft het potentieel om elke lead in een klant te veranderen.
Opgelet: leads die je via het internet hebt gekregen moeten op de juiste manier opgevolgd worden. Daarnaast mag je niet zomaar wat gaan doen wat niet hoort, maar is het van belang te weten waar precies je klanten zich bevinden.
Vergeet niet te doen aan klantenprofilering. E-mails zijn namelijk directe punten, waardoor de boodschap ook direct en relevant moet zijn. En de boodschap hoort bij de juiste persoon te komen. Een slechte e-mail is een verloren kans.
Combineer zowel promotionele als non-promotionele e-mails. Als je je inschrijvers alleen maar acties gaat e-mailen zijn ze op een gegeven moment afgehaakt. En dan gaan ze zich afmelden.
Met de non-promotionele e-mails geef je ze eigenlijk een gratis cadeautje en laat je zien wat ze van jou kunnen verwachten. Bij dit soort e-mails kun je denken aan e-mails met blogartikelen, tips en noem maar op. Onderaan deze e-mails kun je natuurlijk altijd naar je producten of diensten verwijzen, zodat je wellicht nog wat extra klanten kunt krijgen.