Nadat we een doelstelling hebben opgesteld via het SMART principe is het ook belangrijk dat we deze doelstelling kunnen behalen, maar hoe kunnen we dat het beste voor elkaar krijgen?
De consument loopt altijd een aantal fases door wanneer die wordt geconfronteerd met marketingcommunicatie. Door het AIDA-model toe te passen is de kans aanzienlijk groter om uw doelstelling te bereiken.
Attention
Bij een reclame-uiting moet de consument meteen iets zien waardoor het opvalt en waar ze hun aandacht bij houden. Dit kunt u bijvoorbeeld bereiken door een pakkende titel, opvallende kleuren, plaatjes etc.
Interest
Nadat u de aandacht van de consument te pakken heeft, moeten ze wel geïnteresseerd blijven. Dit kan ontstaan door de positieve aspecten van een product of dienst te benoemen. USP’S (Unique selling points) wat maakt uw product of dienst anders dan die van de concurrent, de nadruk kan dan liggen op de kwaliteit of service bijvoorbeeld.
Desire
Vervolgens moet de interesse omgezet worden in een verlangen of voorkeur voor een product. In de reclame-uiting zult u de consument moeten overtuigen van het nut van een product. Hierdoor wordt de interesse omgezet tot een koopintentie.
Action
Ten slotte moet u de consument aanzetten tot actie. Dit bereikt u het beste door het de consument zo makkelijk mogelijk te maken. U kunt bijvoorbeeld de mogelijkheden communiceren in hoe het product te verkrijgen is, maar u kunt er ook een actie aan vast maken en korting te geven binnen een bepaalde tijd.
Het AIDA-model is een veelzijdig model. Hieronder kunt u zien waar u het AIDA-model kunt toepassen:
- Verkooppresentaties
- Websites
- Reclame TV, radio, kranten en magazines
- Google adwords
- Billboards
- Leaflets
- Catalogussen