HomeBlogAdverterenAIDA- model

AIDA- model

Nadat we een doelstelling hebben opgesteld via het SMART principe is het ook belangrijk dat we deze doelstelling kunnen behalen, maar hoe kunnen we dat het beste voor elkaar krijgen?

De consument loopt altijd een aantal fases door wanneer die wordt geconfronteerd met marketingcommunicatie. Door het AIDA-model toe te passen is de kans aanzienlijk groter om uw doelstelling te bereiken.

Attention

Bij een reclame-uiting moet de consument meteen iets zien waardoor het opvalt en waar ze hun aandacht bij houden. Dit kunt u bijvoorbeeld bereiken door een pakkende titel, opvallende kleuren, plaatjes etc.

Interest

Nadat u de aandacht van de consument te pakken heeft, moeten ze wel geïnteresseerd blijven. Dit kan ontstaan door de positieve aspecten van een product of dienst te benoemen. USP’S (Unique selling points) wat maakt uw product of dienst anders dan die van de concurrent, de nadruk kan dan liggen op de kwaliteit of service bijvoorbeeld.

Desire

Vervolgens moet de interesse omgezet worden in een verlangen of voorkeur voor een product. In de reclame-uiting zult u de consument moeten overtuigen van het nut van een product. Hierdoor wordt de interesse omgezet tot een koopintentie.

Action

Ten slotte moet u de consument aanzetten tot actie. Dit bereikt u het beste door het de consument zo makkelijk mogelijk te maken. U kunt bijvoorbeeld de mogelijkheden communiceren in hoe het product te verkrijgen is, maar u kunt er ook een actie aan vast maken en korting te geven binnen een bepaalde tijd.

 Het AIDA-model is een veelzijdig model. Hieronder kunt u zien waar u het AIDA-model kunt toepassen:

  • Verkooppresentaties
  • Websites
  • Reclame TV, radio, kranten en magazines
  • Google adwords
  • Billboards
  • Leaflets
  • Catalogussen

 

 

One-stop-shop voor jouw gehele online marketing. Jouw doelgroep zoekt, vergelijkt en koopt tegenwoordig online. Wij helpen je beter vindbaar te zijn voor jouw doelgroep.
© 2024 · XL Marketing · Alle rechten voorbehouden
  • Over ons
  • Online Marketing
  • Blog
  • Contact