Via Google Afbeeldingen is het al mogelijk om te adverteren met Shopping Ads. Deze advertenties verschijnen boven de zoekresultaten. Met Shoppable Ads gaat Google een stap verder.
Wat zijn Google Shoppable Ads?
Shoppable ads zijn afbeeldingen die als gesponsord bericht tussen de zoekresultaten komen te staan. Deze advertenties bieden de mogelijkheid om producten op de afbeelding uit te lichten. Op een afbeelding komen labels die een naam, de prijs of USP van een product weergeven. Door op een label te klikken word je doorverwezen naar de webshop waar je direct over kunt gaan tot aankoop. Dit kennen we natuurlijk al van Instagram!
Gelukkig worden de labels alleen weergegeven binnen gesponsorde afbeeldingen. De inhoud van andere afbeeldingen blijft dus gewoon zichtbaar, zodat je kunt vinden waar je naar op zoek bent. Shoppable advertenties worden nu getest op wijde productcategorieën zoals: ideeën voor thuiskantoren, ontwerp voor douchetegels en abstracte kunst. De komende maanden wordt de test verder uitgerold over meerdere productcategorieën en retailers.
Het surfgedrag van de consument is aan het veranderen. Waar voorheen de focus lag op teksten, zijn nu foto’s en video’s ontzettend belangrijk geworden. Kijk maar naar de komst van kanalen zoals Pinterest en Instagram. Met visuele content worden nieuwe ideeën opgedaan en start de zoektocht naar een nieuw product.
Wat doen Shoppable ads?
De meerwaarde van deze nieuwe advertenties is dat deze uitgelicht kunnen worden op de websites van Google Partners en Google Image Search. Dit geeft voor Google Partner websites de mogelijkheid om een winkelende consument direct over te laten gaan in een aankoop. Een voorbeeld: een consument ziet op haar favoriete blog een outfit en krijgt door op het labelpictogram te klikken een selectie van visueel vergelijkbare aanbiedingen te zien. Volgend jaar zal deze advertentiemogelijkheid op meer Google Partner sites te gebruiken zijn en zal de Google Image Search functie als pilot worden getest.
De voordelen
- Advertenties op productniveau, dus erg specifiek en relevant.
- Producten worden zichtbaar worden in Google door een productafbeelding. Dit laat de bezoeker een beter beeld zien (ivm een tekstadvertentie) van hoe het product eruitziet qua grootte, vormgeving etc.
- Meer zichtbaarheid door de vergelijkingstool van Google Shopping, dit biedt een kans als je een van de goedkopere aanbieders bent.
- Kosten per klik liggen gemiddeld lager dan bij tekstadvertenties.
- De bezoekers die op de advertentie klikken is vaak relevanter door het visuele aspect van de advertenties.
- Als klant zijnde sla je veel stappen over door middel van Google Shopping. Als je in Google Shopping je artikel ziet dat je wilt klik je erop en dan kun je meteen de maat uitkiezen en afrekenen. Dat betekent dat het comfort voor de klant heel hoog ligt tijdens het shoppen.
