Leer zelf ontwerpen als een pro in Canva
In deze blog ga ik je meer vertellen over wat canva nou precies is, hoe je het gebruikt en hoe je je ontwerpen kunt laten stralen.
Wat is canva?
Canva is een online (gratis) programma waarmee je je eigen ontwerpen kunt maken. Je gebruikt het bijvoorbeeld voor het maken van logo’s, social media posts en infographics. Het is niet moeilijk je moet alleen even begrijpen hoe je het gebruikt. Daarnaast kun je canva overal gebruiken waar en wanneer je maar wilt, op je telefoon of laptop het is allemaal mogelijk.
Welke gebruikers versies heb je van canva?
Je hebt drie verschillende versies van canva. Ik zal ze alledrie even doornemen. Als eerste heb je de app canva die je kunt installeren in de appstore of de playstore. Hiermee kun je onderweg bijvoorbeeld nog gauw even wat aanpassen. Dan heb je nog de gratis versie van canva. Er zijn veel sjablonen, icoontjes etc. te gebruiken via deze versie. Ook kun je deze zelf uploaden. Dan heb je als laatst nog canva pro, hier betaal je 9,95 dollar per maand voor. Deze versie is uitgebreider omdat je er bijvoorbeeld gebruik kan maken van animaties, meer keuze hebt uit sjablonen en de achtergrond transparant kan maken.
Wat kun je maken in canva?
In canva kun je je eigen designs ontwerpen. Je kunt er gebruik maken van duizenden sjablonen, afbeeldingen, vele icoontjes en lettertypes. Deze kunnen je alvast helpen met wat je ongeveer wilt. Je kunt deze zelf gewoon aanpassen naar je eigen smaak en stijl.
Hoe begin je in canva?
Het gebruiken van canva is eigenlijk heel simpel. Je maakt een account aan en bedenkt wat je wilt gaan ontwerpen. Het is handig om te beginnen met het kijken naar het ruime aanbod van verschillende sjablonen. Je hebt standaard sjablonen die op maat zijn gemaakt voor wat jij wilt gaan ontwerpen, handig om deze te gebruiken dus.
Waarvoor gebruik je canva?
Canva is handig om voor verschillende dingen te gebruiken. Ik zal er een paar veelgebruikte toelichten. Heb jij moeite met het opstellen van je cv? Door de sjablonen in canva is het heel makkelijk om je cv op te stellen. Veel leuker dan de saaie standaard sjablonen in word. Pas het aan naar eigen stijl en maak indruk op je potentiële werkgevers. Wil je een uniek logo voor je bedrijf creëren? Maak gebruik van de verschillende kleuren en icoontjes. Het is ook een super fijn programma voor het creëren van posts op je social media kanalen zoals instagram en facebook. Je kunt gemakkelijk berichten, omslagfotos, verhalen en banners maken. Zelfs is het mogelijk om videoberichten te maken. Wil jij je website een nieuw design geven? Of een nieuwe homepagina ontwerpen? Dit kan geheel via canva. Het laatste wat ik ga benoemen is het ontwerpen van een poster of flyer, hiervoor heb je ook keus uit vele sjablonen. Je kunt deze ook uitprinten mocht je dat willen.
Tips voor het gebruik van canva
Ik ga een aantal tips met jullie delen over het gebruik van canva.
Tip 1: Maak je eigen huisstijl. Dit gaat je veel tijd en moeite schelen. Zorg dat je herkenbaar blijft door gebruik te maken van dezelfde kleuren en lettertypes.
Tip 2: Zorg voor fotos van hoge kwaliteit. Deze kun je vinden op canva zelf en op stockfoto sites. Haal vooral geen fotos van google af: de kwaliteit is vaak slecht en je kunt te maken hebben met copyright-schendingen.
Tip 3: Maak jouw ontwerp vooral niet te druk. Op deze manier zal de boodschap niet duidelijk overkomen bij jouw doelgroep.
Tip 4: Sla je ontwerpen altijd tussendoor op. In principe slaat canva je designs automatisch op. Maar toch kan het natuurlijk altijd zo zijn dat je laptop vastloopt of dat je even geen internet hebt. Het zou zonde zijn als je je design, waar je zolang aan hebt gewerkt, kwijt bent.
Tip 5: Probeer gewoon wat. Hoe meer verschillende lettertypes, icoontjes je zal gaan proberen, hoe sneller je erachter komt wat je nou echt mooi vind en zul je daar alleen maar meer inspiratie van opdoen.
Oftewel, wil jij beginnen met het designen van wat dan ook? Dan kun je canva het beste zelf gaan ontdekken. Mocht je geïnteresseerd zijn kun je ook een online cursus volgen over het gebruik van canva. Er zijn hier vele van op het internet te vinden. Succes!
Hoe start je met TikTok voor je bedrijf?
Hoe start je met TikTok voor je bedrijf?
TikTok maakt momenteel een enorme groei door. Zowel jong als oud zijn steeds actiever op de app. Ook bedrijven ontdekken de video- en entertainment-app. Want dat kunnen tiktokkers als de beste: entertainen. De grootste doelgroep op TikTok zijn kinderen en jongeren tussen de 12 en 19 jaar. Toch is het ook op zakelijk vlak een goed idee om aanwezig te zijn op TikTok. Je bereikt een nieuwe doelgroep en hebt onmiddellijk leuke content voor je andere kanalen.
1. Maak een TikTok Business account aan.
TikTok merkt ook zelf een stijging in het aantal bedrijfsprofielen. Steeds meer grote merken, organisaties, sportclubs, politici en kleine handelaars maken accounts aan. Daarom lanceerde TikTok het platform ‘TikTok for Business’. Hierop kan je als professional een account aanmaken en op die manier kijken wat de advertentiemogelijkheden zijn.
2. Gebruik hashtags
Ook op TikTok maak je gebruik van hashtags om je bereik te vergroten. De gemiddelde post bevat zo’n 2 tot 6 hashtags, maar er zijn ook mensen die 12 hashtags gebruiken. Je hebt op TikTok niet erg veel ruimte voor een uitgebreide tekst, waardoor hashtags ook direct in beeld komen.
3. Gebruik een ondertiteling
In de videomarketingwereld pleit iedereen voor ondertiteling in je video’s, omdat veel mensen video’s kijken op hun telefoon met hun geluid uit. En hoewel een video op TikTok tussen de 15 en 60 seconden duurt en veelal ondersteund wordt door muziek, wordt ook hier gebruik gemaakt van ondertiteling.
4. Koppel YouTube of Instagram aan je account.
Op TikTok is het nog niet mogelijk om een link naar je website toe te voegen. Je zou hem kunnen typen in je biografie, maar deze link is dan niet aanklikbaar. Wat wél kan, is je YouTube-kanaal of Instagram-profiel koppelen.
5. Adverteren – TikTok Ad Products
Er zijn diverse advertentietypen (oftewel ad products): Top View, Brand Takeover, In-Feed video, Hashtag Challenges en Branded Effects.
Het is mogelijk direct te starten met adverteren op TikTok, maar dat maakt TikTok niet voor elk merk of bedrijf interessant. Het is belangrijk om jezelf eerst de volgende vraag te stellen: ga ik daar mijn doelgroep vinden?
6. Zet een influencer in
Influencers zijn al massaal te vinden op TikTok en zijn ze er ook al bezig met betaalde campagnes. Jongeren bereiken via een influencer op TikTok is ideaal als je zelf als bedrijf moeite hebt met in de TikTok-vibe te komen.
Wil je meer kwalitatieve volgers op Twitter?
Wil je meer kwalitatieve volgers op Twitter?
Voordat je met Twitter begint of als je meer kwalitatieve en gerichte volgers op twitter wilt, zou je de volgende twittertips en adviezen moeten toepassen. Als je de volgende tips toepast, dan kun je merken dat je meer volgers op twitter krijgt!
Maak je twitter profiel persoonlijk
Gebruik bij voorkeur je eigen naam als twitternaam, want twitteren is persoonlijk contact maken. Mensen volgen niet graag een account met een gekleurd ei of fake account. Dat komt niet betrouwbaar over. Voeg een duidelijke en herkenbare foto toe (of eventueel een logo), zodat mensen weten wie jij bent.
Gebruik de juiste bio omschrijving
Houdt je bio actueel en zorg voor trefwoorden waarop je gevonden wil worden. Je kunt de link naar je website er bijvoorbeeld bij zetten, want op deze manier krijg je ook klanten erbij. Zorg dat je bio omschrijving aansluit bij wat jouw doelgroep wil lezen. Je bio omschrijving en foto zijn de belangrijkste zaken die iemand ziet en dus bepalen of mensen jou wel of niet gaan volgen.
Toon interesse in je volgers
Wees niet alleen interessant voor je volgers, maar toon vooral interesse in je volgers. Dit is misschien nog wel belangrijker dan het plaatsen van interessante berichten. Stel vragen aan je volgers of ga een dialoog aan. Dit kan leiden tot interessante contacten.
Volg interessante mensen terug
Als mensen jou gaan volgen op Twitter en je vindt deze persoon ook interessant volg dan gewoon terug. De tweets van deze persoon verschijnen voortaan in jouw timeline. Maar het is ook een leuk gebaar naar de persoon die de moeite heeft genomen om jouw Tweets te lezen en je vervolgens te volgen. Zo krijg je ook meer volgers en dan kun je laten zien dat je actief bent.
Ga zelf actief mensen volgen die je interessant vindt of die bij je doelgroep behoren, zorg daarbij voor een mix van kennisleveranciers en kennisconsumenten. Zo kun je jezelf bij hen onder de aandacht brengen.
Niet iedereen kan alles lezen
Veel mensen worden in het begin overdonderd door de hoeveelheid tweets die er op Twitter verschijnen en haken af omdat ze denken dat ze ieder bericht moeten lezen. Gebruik de functie ‘Toevoegen aan favorieten’ om een Tweet aan je favorieten toe te voegen die je later nog wil lezen. Mensen waarvan je de berichten zeker wil lezen, kun je indelen in ‘Lijsten’.
Niet alleen jezelf promoten
Door alleen maar je verkopen of diensten te promoten ontvang je geen volgers, Bouw relaties op en ga op zoek naar mensen die je kunnen helpen. Geef veel weg en help anderen: deel interessante informatie, foto´s filmpjes en links. Ben betrouwbaar, oprecht en echt. Met andere woorden: ben jezelf. Reclame maken is prima, maar zorg ervoor dat dit maximaal 10% is van het totale aantal Tweets dat je plaatst.
Gebruik #hashtags
Door gebruik te maken van #hashtags voor specifieke onderwerpen, acties of evenementen wordt het makkelijker om onderwerpen te zoeken of gevonden te worden. Houd je #hashtags simpel en kort om de leesbaarheid te vergroten.
Promoot je account ook buiten Twitter
Promoot je twitteraccount zo veel mogelijk. Plaats dit ook op je visitekaartje, in je e-mailhandtekening, digitale nieuwsbrief, op je website en op andere social media platformen zodat mensen weten dat je actief bent op Twitter.
Als je deze twittertips op Twitter opvolgt, zal je merken dat jouw doelgroep je veel beter zal vinden en je meer kwalitatieve volgers krijgt die geïnteresseerd zijn in jouw content.
Verplicht thuiswerken, maar geen motivatie? 3 goede tips.
Tip 1: Begin met een taak die je leuk vindt.
Kies vandaag specifiek een taak uit waar je het naar je zin gaat krijgen. Want waarom zou je iets gaan doen wat je helemaal niet leuk vindt. Wordt je niet blij van de taken of andere omstandigheden? Waarom zou je dan blijven hangen op een werkplek waar je met tegen zin naar kijkt?
Tip 2: Pak een taak die wat later af moet.
Als je een taak hebt die wat later af moet dan heb je ook geen stress aan je hoofd en kun je fijn doorwerken op je eigen tempo. Op deze manier ben je toch aan het werk, maar ben je tegelijkertijd ook minder gespannen.
Tip 3: Werk aan een stuk door met je timer aan.
Het is fijner om aan een stuk door te
werken door je timer aan te zetten. Je kunt hem misschien op 45 minuten zetten. Het klinkt een stuk aantrekkelijker als je maar drie kwartier hoeft te werken in plaats van ‘de hele ochtend tot de lunch’, toch? Je kunt je timer aanzetten op je telefoon of horloge. Zet wel wifi uit , zodat je niet wordt afgeleid door je Social media.
7 tips voor ondernemers tijdens de coronacrisis
7 Tips voor ondernemers tijdens de coronacrisis
Corona heeft veel impact gehad op de medemens, maar vooral op ondernemers. Ze hebben veel verandering moeten nemen in hun ondernemerschap. Er zijn bedrijven die failliet zijn gegaan, maar er zijn ook bedrijven die juist heel veel omzet hebben gedraaid vanwege COVID 19. Het is allemaal niet makkelijk en daarom hebben wij 7 tips die ondernemers een extra handje helpen.
Tip 1. Loyale klanten
Blijf in contact met je loyale klanten. Laat ze herinneren dat ze een klant bij je zijn. Door je klanten te laten zien dat je ze waardeert blijven ze een trouwe klant tijdens en na de coronacrisis. Omdat nu juist veel mensen thuis zijn kijken ze vaker en langer op Social media. Daarom speelt Social media een belangrijke rol daarin.
Je kunt je klanten informeren door te bellen, maar ook door een mail te sturen. Met belangrijke informatie waar ze veel aan hebben. Door je consumenten de informeren blijven ze op de hoogte van nieuwe updates. En op deze manier blijven ze vaak een trouwe klant, omdat er geen miscommunicatie ontstaat. Je hoeft ze niet alleen op te bellen voor zakelijke dingen, maar het vragen naar hun gezondheid is ook van pas.
Tip 2. Informeer je doelgroep
Hou je doelgroep vaak op de hoogte van de laatste updates van je bedrijf. Door potentiële klanten te informeren voorkom je verwarring. Vragen die gesteld kunnen worden zijn: Ben je nog bereikbaar? Blijf je open of moet het op afstand?
Laat je klanten dus niet twijfelen. Je kunt ze via verschillende kanalen informeren. Bellen is wel de beste optie, om miscommunicatie te voorkomen kun je een mail sturen met een samenvatting van het gesprek. Je kunt ook elke week nieuwsbrieven of aanpassingen binnen je bedrijf naar je klanten sturen. Dit zijn allemaal verschillende mogelijkheden om je doelgroep op de hoogte te kunnen houden.
Tip 3. Blijf positief
Het is voor iedereen een moeilijke tijd, maar het is belangrijk dat je positief blijft en creatief kunnen nadenken. Door positief na te denken kun je misschien wel meer bereiken. Op deze manier blijven je potentiële klanten ook positief en gaan ze met je mee werken. Het is belangrijk dat je oplossingen kunt vinden.
Als mijn klanten niet op kantoor mogen komen wat dan? Wat moet ik nu met alle bestellingen uit het buitenland? Wat moet ik nu doen met de lopende bestellingen? Dit zijn een aantal vragen waar je bijvoorbeeld stress van kunt krijgen. Maar als je creatief nadenkt en positief ernaar gaat kijken kun je vast en zeker een oplossing vinden.
Het wat later afleveren van je producten of diensten kan verkeerd vallen bij je klanten. Maar je kunt ze bijvoorbeeld een extraatje bij hun bestellingen laten leveren.
Het is ook een optie om samen met je klanten te bespreken over hoe zij het misschien willen met hun bestelling bijvoorbeeld. Dan kom je samen tot een oplossing en is het voor beide partijen op een goede manier afgehandeld. Je moet alles online uitvoeren, dus het onderhouden van je Social media kanalen is ook belangrijk.
Tip 4. Werk samen
Je bent niet de enige ondernemer die impact heeft van COVID-19. Daarom is het slim om samen te gaan werken met andere bedrijven. Bijvoorbeeld met je buurman of met een andere ondernemer die dichtbij je bedrijf is .
Zo geef je elkaar steun en kom je veel sterker uit de strijd die we nu aangaan. Je kunt elkaar helpen met het bedenken van een verkoopplan, zodat je toch klanten kunt krijgen. Zo leer je elkaars bedrijf ook beter kennen en kom je deze moeilijke periode samen door.
Tip 5. Niet te veel gratis geven
Veel bedrijven geven ineens heel veel gratis weg of geven juist meer korting. ‘40% korting op uw volgende aankoop’, ‘Nu een gratis cursus’. Op deze manier elkaar steunen is goed bedoelt, maar het is voor elke ondernemer moeilijk deze tijd.
Maar bij ondernemerschap hoort dat we onze boterham moeten kunnen verdienen. Dus het vragen naar wat grotere bedragen mag. Laat je klanten wel weten dat je een aanpassing gaat brengen in je bedragen. Geef ze opties over de betalingstermijnen. Je kunt de betalingstermijnen langer maken of geef een andere mogelijkheid.
Tip 6. Maak een marketingplan
Het maken van een marketingplan is super handig. Niet alleen voor in de coronacrisis, maar hoe fijn is het als alle onrust voorbij is. En je hebt een al een plan van aanpak. Zo kun je goed vooruit kijken voor in de toekomst.
Het nadenken over acties voor je producten en diensten is ook erg handig. Zo heb je een perfecte timing met het uitvoeren van je marketingplan. Als je een marketingplan hebt klaarliggen kun je direct ingang zetten na de crisis.
Misschien kun je aanbiedingen of speciale acties bedenken en noem maar op. Want het is nu wel rustiger dan ooit met je verkoop, maar er gaat een moment komen dat iedereen weer naar buiten gaat. En elkaar een hand kan schudden. Het kan dus nog drukker worden dan eerst.
Tip 7. Inkopen
Het doen van inkopen heeft twee kanten. Een goede en een minder goede kant. Want je weet niet wat er allemaal gaat gebeuren. Als je veel inkopen hebt gedaan is er een grote kans dat je je voorraad niet kunt verkopen aan je consumenten.
Maar het kan ook zo zijn dat er juist heel veel vraag naar gaat zijn. En dan is het wel handig om genoeg op voorraad te hebben. Het beste is om op aanvraag te gaan bestellen/inkopen. Je kunt om een aanbetaling vragen bijvoorbeeld. Zo voorkom je derving van je voorraad.
8 creative ideeën om nieuwe klanten te vinden via internet
8 creatieve ideeën om nieuwe klanten te vinden via internet
Je hebt een mooie website laten maken en misschien heb je ook al een aantal social media kanalen aangemaakt. Nu merk je echter dat je niet direct nieuwe klanten krijgt. De vraag is: ‘Hoe vind ik nieuwe klanten via internet?’ In deze blog ga ik je 8 creatieve ideeën met je delen die je hierbij gaan helpen.
1. Schrijf waardevolle blogs
Misschien weet je wel dat het goed is om blogs te schrijven. Want bedrijven die bloggen zijn beter vindbaar op het internet en krijgen meer leads via hun website. Ook stijgen de leads hierdoor met 97%. Je kunt wel elke week een paar blogs typen en op Google heel hoog komen. Maar volgens Google is het wel belangrijk dat de blogs waardevol zijn. Het is zelfs beter om minder blogs te typen als ze allemaal maar waardevol zijn.
De voordelen hier van zijn dat de waardevolle blogs meestal vaker worden gedeeld. Waardoor je ook weer meer websitebezoekers en waarschijnlijk ook meer klanten krijgt.
2. Wees actief op social media
Om je naamsbekendheid te verhogen en direct meer bezoekers naar je website te krijgen is het van belang om actief te zijn op social media. Bepaal op welke social media kanalen jouw doelgroep zich bevindt en maak hier een social media profiel voor aan. Probeer elke week in ieder geval twee of meer posts te plaatsen. Reageer ook op reacties en berichten van je volgers en deel zo nu en dan content van andere bedrijven. Zo kun je laten zien dat je bedrijf actief is.
3. Samenwerken met andere bedrijven
Door samen te werken met andere bedrijven kun je je naamsbekendheid verhogen. En wellicht kun je ook meer omzet maken. Je kunt in langere termijnen samenwerken met andere bedrijven. Maar dat ligt aan de voorwaarden van het bedrijf zelf. Zo zouden zij jouw product kunnen aanbieden op hun website of op hun website kunnen doorverwijzen naar jouw website en andersom. Denk bijvoorbeeld na over samenwerkingen met bedrijven in de regio. Of bedrijven die producten of diensten leveren die bij jouw producten of diensten passen.
4. Werk samen met influencers
Je ziet steeds vaker dat influencers producten en zelfs diensten van bedrijven promoten. Ze worden hiervoor betaald vanuit bedrijven die ze promoten. En op deze manier ontvangen bedrijven meer klanten, omdat veel mensen hetzelfde willen als influencers. Hierdoor gaan ze het ook sneller aanschaffen. Het is aan jou welke producten of diensten je wilt laten promoten.
Je kunt influencers bijvoorbeeld een product of dienst geven om te promoten. Ook is het een voordeel om hun een kortingscode mee te geven. Zo krijgen klanten sneller de neiging om iets te gaan aanschaffen. Je kunt er ook voor kiezen om samen met influencers winacties te organiseren. Zoek influencers uit die voor in ieder geval een groot deel dezelfde doelgroep hebben als jij en doe hen een concreet aanbod. Natuurlijk kun je met elke influencer een aparte afspraken maken. Want elke influencer heeft andere voorkeuren.
5. Verhoog je conversiepercentage
Door je conversiepercentage te verhogen kun je je naamsbekendheid vergroten. Je kunt veel actie ondernemen en meer bezoekers naar je website krijgen, maar dan moeten ze natuurlijk wel iets kopen. Als je het percentage kunt verhogen dan krijg je automatisch ook meer nieuwe klanten.
Neem daarom even een kijkje naar je website en kijk wat je kunt veranderen om je conversatiepercentage te verhogen. Bedenk hoe het eruit ziet voor een klant die op je website komt kijken. En zorg ervoor dat je bezoekers makkelijk kunnen navigeren op je site. Werk met duidelijke zoekmachines , zodat het overzichtelijk is. Er zijn veel tools die je kunnen helpen bij het verhogen van je conversiepercentage. Verdiep je hier eens goed in en test wat voor jou werkt.
6. Geef een cursus
Door een cursus te geven kun je jouw bedrijf op een eenvoudige manier promoten. Je geeft hierbij genoeg kennis en informatie uit aan je klanten en dat zorgt voor het vertrouwen in je bedrijf. Het kan ook zo zijn dat je het heel kort wilt houden, dus niet heel uitgebreid. Dan kun je een stappenplan weggeven. Creatief nadenken is hierbij speelt hierbij ook een grote rol. Dus bedenk iets wat goed past bij jouw bedrijf en waar je doelgroep echt iets aan heeft. Je kunt dit helemaal gratis weggeven of je kunt er een inschrijving op je nieuwsbrief voor terugvragen.
7. Online netwerken
Door te netwerken leren potentiële klanten jou en je bedrijf kennen en kom je met andere ondernemers in contact. Dit is wel een manier dat veel tijd kost, maar netwerken blijkt een goede manier te zijn om klanten te kunnen vinden. Tijdens fysieke netwerkenevenementen vertel je zelf wat je doet over je functie etc. Online vertel je je verhaal aan de hand van een bedrijfsprofiel op netwerksites als Instagram, Facebook, LinkedIn of Twitter. Zorg ervoor dat je contactgegevens goed vindbaar zijn binnen je profiel, zodat potentiële klanten je makkelijk kunnen vinden en bereiken.
8. Maak een e-maillijst
Bij elke klant die een aankoop doet in je fysieke winkel of op je website. Dan hoor je zijn telefoonnummer of e-mailadres te vragen. Deze database van e-mails heeft het potentieel om elke lead in een klant te veranderen.
Opgelet: leads die je via het internet hebt gekregen moeten op de juiste manier opgevolgd worden. Daarnaast mag je niet zomaar wat gaan doen wat niet hoort, maar is het van belang te weten waar precies je klanten zich bevinden.
Vergeet niet te doen aan klantenprofilering. E-mails zijn namelijk directe punten, waardoor de boodschap ook direct en relevant moet zijn. En de boodschap hoort bij de juiste persoon te komen. Een slechte e-mail is een verloren kans.
Combineer zowel promotionele als non-promotionele e-mails. Als je je inschrijvers alleen maar acties gaat e-mailen zijn ze op een gegeven moment afgehaakt. En dan gaan ze zich afmelden.
Met de non-promotionele e-mails geef je ze eigenlijk een gratis cadeautje en laat je zien wat ze van jou kunnen verwachten. Bij dit soort e-mails kun je denken aan e-mails met blogartikelen, tips en noem maar op. Onderaan deze e-mails kun je natuurlijk altijd naar je producten of diensten verwijzen, zodat je wellicht nog wat extra klanten kunt krijgen.
Creatieve social media campagnes met emojis in de hoofdrol
Het gebruik van emoji’s is de laatste jaren explosief toegenomen. Het zorgt ervoor dat er jaarlijks tientallen emojis bijkomen, wat het gebruik van emoticons alleen maar meer stimuleert. Voorheen werden emoticons voornamelijk in privé communicatie gebruikt, maar tegenwoordig zien we ze ook steeds vaker in social media campagnes. Ze worden gebruikt om een boodschap aan te vullen of berichten te laten opvallen, met als gevolg meer interactie en groter bereik. In dit artikel bespreken we 7 bedrijven die op heel creatieve wijze emoticons hebben gebruikt in hun social media campagne.
1. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek👍
Nog niet zo lang geleden heeft Facebook een nieuwe like-button geïntroduceerd. Iets waar de marketingafdeling van Alpro handig op in heeft gespeeld. Ze vroegen hun volgers welke Amandeldrink favoriet was en de vraag kon beantwoord worden aan de hand van de emoji die geïntegreerd is in de like-button van Facebook. Een goede en innovatieve manier om erachter te komen wat (potentiële) klanten willen en vinden.
2. Bij Domino’s bestel je een pizza door een🍕te tweeten
Je denkt misschien, ‘Wat kan er nou nog makkelijker gemaakt worden aan het bestellen van een pizza?’. Nou, een pizza bestellen door het sturen van een emoticon. Bij Domino’s kan het sinds kort. Als je met je Twitter-account een 🍕 stuurt naar Domino’s is de bestelling geplaatst. Tenminste als je je Domino’s profiel hebt gekoppeld aan je Twitter-account, maar ook dat is een koud kunstje. Met dit soort acties is het makkelijk voor te stellen dat bedrijven een hogere omzet halen en een beter imago krijgen.
3. KLM maakt een nieuwe bestemming op een leuke manier bekend✈
Het webcare team van KLM mag wel legendarisch genoemd worden. Op correcte, maar grappige manier staan zij hun klanten te woord en daarbij schuwen ze het inzetten van emoticons niet. Ook het team dat de verantwoordelijkheid draagt over de online content kan prima uit de voeten met het gebruik van emoticons die de boodschap ondersteunen en interactie uitlokken. Die interactie is gelukt. Het bericht heeft meer dan 1.000 likes en meer dan 350 opmerkingen uitgelokt.
4. Durex brengt de gevolgen van onveilige seks in kaart🍆🍑👉👌
Veilige seks is de corporate business van Durex. Om deze boodschap over te brengen in hun marketingcampagne hebben ze ook de kracht van emoticons ontdekt. Jammer genoeg behoort de condoom nog niet tot de basisuitrusting in het pakket van emoticons, maar daar pleit de condoom-fabrikant wel voor. Er zijn grote maatschappelijke belangen gemoeid met het hebben van ‘safe seks’ en Durex draagt graag hun steentje bij om dit te onderstrepen.
5. #doeslief campagne van SIRE
Ook bij de nieuwe #DOESLIEF campagne van SIRE spelen emoji’s de hoofdrol. De campagne is o.a. gericht op onaardig gedrag op social media en moet Nederlanders een spiegel voorhouden. Hoe reageer je op mensen, zonder dat het uit de hand loopt? Wat moet je bijvoorbeeld doen als ene Jelle twittert: „Dat lokken die joden zelf uit. Eigen schuld!”? Dan hoef je van SIRE niet inhoudelijk te reageren, want een geschrokken en de hashtag #Doeslief volstaan om iemand een spiegel voor te houden.
6. McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist🍔
Bij de marketingcampagne Good Times at McDonald’s lag de focus volledig om emoticons. De campagne bestond uit 5 verschillende uitingen. Alle 5 weerspiegelen ze voor iedereen frustrerende en/of herkenbare situaties. Deze situaties worden door de McDonald’s `opgelost`. Van urenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door werkzaamheden aan de weg, bij McDonald’s sluit je deze ervaringen op een goede manier af. We’re lovin it! De marketingcampagne bedoelen we dan natuurlijk 😏!
7. WWF gebruikt dierenemoji’som bewustwording te creëren 🐘
Om aandacht te vragen voor bedreigde diersoorten begon het WWF een Twitter-campagne die in totaal uit 17 emoticons van bedreigde diersoorten bestond, zoals de 🐼 en de 🐯 . Door het volgen van de hashtag #EndangeredEmoji, een retweet, of door te reageren op het bericht met één van de 17 emoticons gaf men een donatie. D.m.v. de laatst genoemde optie doneerde men aan specifiek dat bedreigde dier. De donatiekosten waren maar €0,10 per keer, maar de campagne heeft toch binnen drie maanden na de release 559.000 vermeldingen gekregen en 59.000 aanmeldingen binnen gehaald.
Heb je hulp nodig bij het opzetten van social media campagnes? Of wil je het graag uitbesteden? Wij helpen je graag!
Een bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder sterke social media kanalen. Toch is het eerder een regel dan uitzondering dat er pas aandacht in gestoken wordt als er tijd over is. Dat kan anders, want met een duidelijke social media strategie is het beheren van je kanalen zo gepiept! Wil je meer weten of de mogelijkheden? Kom gerust eens langs voor een ☕, dan filosoferen we graag verder.
Een gastblog van: Jeroen van der Zwet, JM Promotions
Last minute marketing tips voor de feestdagen!
De feestdagen zijn eind oktober al begonnen met Halloween. In november waren er Black Friday en Cyber Monday en in december Sinterklaas. En nu komt natuurlijk Kerstmis eraan! Dit is een perfecte periode om jouw omzet een flinke boost te geven, maar daar zul je toch iets voor moeten doen. Ik zal je een aantal tips geven!
- Zorg voor duidelijke levertijden
Niemand wil tijdens de feestdagen zonder cadeautje zitten. Zorg er daarom voor dat de klanten precies weten wanneer iets binnen zal komen, voordat de klant het besteld heeft. Zo kan de klant inschatten of het cadeautje op tijd binnen zal komen!
- Werk samen met influencers tijdens feestdagen
Influencers zijn enorm populair tegenwoordig! Waarom zou je alleen via jouw eigen kanaal je product/dienst promoten, terwijl het op meerdere kanalen kan. Ook is het vaak geloofwaardiger wanneer een influencer jouw product/dienst deelt in plaats van jijzelf. - Gebruik e-mail marketing
Zo kun je jouw klant direct informeren met al jouw exclusieve aanbiedingen! En natuurlijk zorg je ervoor dat deze nieuwsbrief een feestelijke sfeer uitstraalt met een Kerst of Nieuwjaarswens! - Optimaliseer je website voor mobiel
Voor een klant is er niks zo irritant als een website die niet goed werkt op de mobiele telefoon. Er is een grote kans dat de klant jouw website gelijk verlaat wanneer hij/zij ziet dat de site niet goed functioneert en aangezien er tegenwoordig heel veel via je mobiele telefoon wordt geshopt is dit wel noodzakelijk! - Gebruik al je social media pagina’s!
De feestdagen is gezelligheid! Zorg dat je dit ook op jouw social media kanalen uitstraalt en laat duidelijk zien dat jullie hier aan mee doen met bijvoorbeeld speciale acties.
Hopelijk heb ik je een beetje kunnen helpen en beleef jij de feestdagen zonder zorgen. Succes en alvast hele fijne feestdagen!
Marketingtrends van 2020!
Het nieuwe jaar staat weer om de hoek, het is alweer bijna 2020! Dus nu is een goed moment om te kijken wat er in 2020 op je te wachten staat. Waar moet je in 2020 opletten als bedrijf? Wat zijn de trends die je kunt verwachten in 2020? Hier zijn een aantal trends die waarschijnlijk het nieuwe jaar gaan overnemen!
- Tik-Tok
Tik-Tok is in 2019 al heel erg gegroeid en dit zal steeds groter worden. In augustus dit jaar zouden er 1,2 miljard actieve gebruikers zijn over heel de wereld. Dus ik zou als marketeer Tik Tok in de gaten blijven houden volgend jaar! - Chatbots
Veel bedrijven werken al met een chatbot en dit aantal zal zich alleen maar uitbreiden. Je hebt geen medewerker meer nodig om elke 5 minuten op een klant te reageren, met een chatbot gaat alles automatisch! - Voice search
Technologische groei zet zich steeds sneller door en daarom zullen steeds meer mensen voice assistent op hun mobiele telefoon gebruiken zoals Alexa en Siri. 31% van de smartphone gebruikers gebruik minstens 1 keer per week een voice activated search blijkt uit een recente studie. In 2020 zal 50% van alle zoekopdrachten uitgevoerd worden door middel van spraak. < Internet Marketing Unie. - Influencer marketing
Influencer marketing is geen nieuw begrip maar word wel steeds groter. Influencers helpen je om te zorgen dat jouw product/dienst door meer mensen word gezien via hun social media kanalen. Influencers kunnen iedereen zijn, van celebrities, bekende instagram– youtube sterren tot bekende bloggers. Wanneer iemand een van deze influencers als een voorbeeld ziet, geloven ze bijna alles wat diegene zegt. Als een influencer positief gaat praten over jouw product/dienst zul je zien dat de mensen die naar diegene opkijken sneller geneigd zijn om dit product/dienst te kopen. - Video marketing
Beeld zegt meer dan duizend woorden. Een video is natuurlijk ook veel persoonlijker dan een getypt bericht. Je kan bijvoorbeeld een video maken of een live broadcast voor op jouw Facebook, Instagram of LinkedIn. Je kan het zelfs in een van jouw blogberichten, landingspagina of online ads gebruiken! - Gepersonaliseerde content
Last but not least! Een persoonlijke touch geeft net een beetje extra in de klant zijn algehele ervaring. De meeste zijn het zat om advertenties te zien die niks met hun te maken hebben en klikken gelijk weg. Een advertentie waar een naam bij staat geeft de klant dat toch net een extra zetje om er toch op te klikken.
Als ondernemer is het belangrijk om te weten wat de trends zijn voor het aankomende jaar zodat je hierop in kunt spelen met jouw bedrijf. Dus zorg ervoor dat je op de hoogte bent van de laatste ontwikkelingen. Namens XL Marketing wens ik jullie een succesvol 2020!
Wat zegt je lettertype over jouw bedrijf?
Het lettertype die je gebruikt als bedrijf is vaak het eerste wat een mogelijke klant ziet van je bedrijf. Er zijn ruim 100.000 lettertypen in omloop, dus hoe maak je nou de juiste keuze voor een lettertype dat past bij je bedrijf?
Het juiste lettertype
Het juiste lettertype voor je bedrijf vinden is toch niet zo makkelijk als de meeste denken. Een websitebezoeker wil in enkele seconden vinden waar ze naar op zoek zijn, hierna beslissen ze of ze alles gaan lezen. Daarom moet je tekst duidelijk zijn om te lezen en aantrekkelijk. Iedere lettertype straalt iets anders uit, dus wat wil jij als bedrijf uitstralen?
Hier zijn enkele voorbeelden van de diverse font categorieën en hoe dat vertaalt naar persoonlijkheid:
Serif fonts hebben een lijn aan het eind van elke uiteinde van een letter. Dit wordt gezien als stabiel, betrouwbaar en beleefd. Voorbeelden: Times New Roman, Baskerville, Georgia, Garamond, etc.
Sans serif fonts hebben geen lijn aan het eind. Dit wordt gezien als modern, eenvoud, fris en modern. Voorbeelden zijn: Helvetica, Verdana, Arial, Century Gothic, Calibri.
Script (handgeschreven) fonts wordt gezien als vrouwelijk, creatief en spontaan. Een paar voorbeelden zijn: Pacifico, Lucida, Brush Script, Mistral, Edwardian Script, etc.
Display fonts hebben vaak een unieke, diverse uitstraling en word gebruikt voor creatieve uitingen. Deze zijn vaak opvallend en decoratief. Voorbeelden zijn: Balloon, Banco, Jim Crow, San Francisco.
Aantal lettertypen
In je logo en/of website moet je spaarzaam gebruik maken van lettertypen. Probeer niet meer dan 1 of 2 lettertype te gebruiken, een mooie combinatie van 2 lettertype kan er mooi uitzien maar gebruik niet 4 hele verschillende lettertype die totaal niet bij elkaar passen. Dit kan er heel rommelig uit gaan zien.
Dikte van letters
Een heavy-weight font is bold en sterk. Een light-weight font is elegant en zacht.
Beslis wat jij als bedrijf wilt uitstralen en aan de hand daarvan kun je een geschikt lettertype vinden voor jouw bedrijf! Wil je liever advies? Bel dan 085 – 401 5432 of stuur een mailtje naar info@xlmarketing.nl.