Creatieve social media campagnes met emojis in de hoofdrol

Het gebruik van emoji’s is de laatste jaren explosief toegenomen. Het zorgt ervoor dat er jaarlijks tientallen emojis bijkomen, wat het gebruik van emoticons alleen maar meer stimuleert. Voorheen werden emoticons voornamelijk in privé communicatie gebruikt, maar tegenwoordig zien we ze ook steeds vaker in social media campagnes. Ze worden gebruikt om een boodschap aan te vullen of berichten te laten opvallen, met als gevolg meer interactie en groter bereik. In dit artikel bespreken we 7 bedrijven die op heel creatieve wijze emoticons hebben gebruikt in hun social media campagne.

1. Alpro doet op creatieve wijze marktonderzoek👍 

Nog niet zo lang geleden heeft Facebook een nieuwe like-button geïntroduceerd. Iets waar de marketingafdeling van Alpro handig op in heeft gespeeld. Ze vroegen hun volgers welke Amandeldrink favoriet was en de vraag kon beantwoord worden aan de hand van de emoji die geïntegreerd is in de like-button van Facebook. Een goede en innovatieve manier om erachter te komen wat (potentiële) klanten willen en vinden. 

2. Bij Domino’s bestel je een pizza door een🍕te tweeten 

Je denkt misschien, ‘Wat kan er nou nog makkelijker gemaakt worden aan het bestellen van een pizza?’. Nou, een pizza bestellen door het sturen van een emoticon. Bij Domino’s kan het sinds kort. Als je met je Twitter-account een 🍕 stuurt naar Domino’s is de bestelling geplaatst. Tenminste als je je Domino’s profiel hebt gekoppeld aan je Twitter-account, maar ook dat is een koud kunstje. Met dit soort acties is het makkelijk voor te stellen dat bedrijven een hogere omzet halen en een beter imago krijgen.

3. KLM maakt een nieuwe bestemming op een leuke manier bekend

Het webcare team van KLM mag wel legendarisch genoemd worden. Op correcte, maar grappige manier staan zij hun klanten te woord en daarbij schuwen ze het inzetten van emoticons niet. Ook het team dat de verantwoordelijkheid draagt over de online content kan prima uit de voeten met het gebruik van emoticons die de boodschap ondersteunen en interactie uitlokken. Die interactie is gelukt. Het bericht heeft meer dan 1.000 likes en meer dan 350 opmerkingen uitgelokt.

4. Durex brengt de gevolgen van onveilige seks in kaart🍆🍑👉👌  

Veilige seks is de corporate business van Durex. Om deze boodschap over te brengen in hun marketingcampagne hebben ze ook de kracht van emoticons ontdekt. Jammer genoeg behoort de condoom nog niet tot de basisuitrusting in het pakket van emoticons, maar daar pleit de condoom-fabrikant wel voor. Er zijn grote maatschappelijke belangen gemoeid met het hebben van ‘safe seks’ en Durex draagt graag hun steentje bij om dit te onderstrepen.

5. #doeslief campagne van SIRE

Ook bij de nieuwe #DOESLIEF campagne van SIRE spelen emoji’s de hoofdrol. De campagne is o.a. gericht op onaardig gedrag op social media en moet Nederlanders een spiegel voorhouden. Hoe reageer je op mensen, zonder dat het uit de hand loopt? Wat moet je bijvoorbeeld doen als ene Jelle twittert: „Dat lokken die joden zelf uit. Eigen schuld!”? Dan hoef je van SIRE niet inhoudelijk te reageren, want een geschrokken en de hashtag #Doeslief volstaan om iemand een spiegel voor te houden.

6. McDonald’s verplaatst zich in de emotionele automobilist🍔

Bij de marketingcampagne Good Times at McDonald’s lag de focus volledig om emoticons. De campagne bestond uit 5 verschillende uitingen. Alle 5 weerspiegelen ze voor iedereen frustrerende en/of herkenbare situaties. Deze situaties worden door de McDonald’s `opgelost`. Van urenlang winkelen met je vrouw tot aan in de file staan door werkzaamheden aan de weg, bij McDonald’s sluit je deze ervaringen op een goede manier af. We’re lovin it! De marketingcampagne bedoelen we dan natuurlijk 😏! 

7. WWF gebruikt dierenemoji’som bewustwording te creëren 🐘 

Om aandacht te vragen voor bedreigde diersoorten begon het WWF een Twitter-campagne die in totaal uit 17 emoticons van bedreigde diersoorten bestond, zoals de 🐼 en de 🐯 . Door het volgen van de hashtag #EndangeredEmoji, een retweet, of door te reageren op het bericht met één van de 17 emoticons gaf men een donatie. D.m.v. de laatst genoemde optie doneerde men aan specifiek dat bedreigde dier. De donatiekosten waren maar €0,10 per keer, maar de campagne heeft toch binnen drie maanden na de release 559.000 vermeldingen gekregen en 59.000 aanmeldingen binnen gehaald. 

 

Heb je hulp nodig bij het opzetten van social media campagnes? Of wil je het graag uitbesteden? Wij helpen je graag!  

Een bedrijf kan tegenwoordig niet meer zonder sterke social media kanalen. Toch is het eerder een regel dan uitzondering dat er pas aandacht in gestoken wordt als er tijd over is. Dat kan anders, want met een duidelijke social media strategie is het beheren van je kanalen zo gepiept! Wil je meer weten of de mogelijkheden? Kom gerust eens langs voor een , dan filosoferen we graag verder. 

 

Een gastblog van: Jeroen van der Zwet, JM Promotions

 

    Over ons en onze blog

    XL Marketing is gespecialiseerd in webdesign, huisstijl en internetmarketing. Via onze blog houden we u graag op de hoogte van de laatste trends en tips op het gebied van online marketing.

    Vraag een offerte aan

    Heeft u ergens hulp bij nodig of bent u benieuwd wat we voor u kunnen betekenen? Vraag dan een offerte aan.

    Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

    Meer in onze blog

    Open alle blogberichten