Google zoekindex verandert in: ‘mobile first’
Google gaat naar een mobile-first index. Dit waren de woorden van Gary Illyes, webmaster trends analyst bij Google Zwitserland, op Pubcon 2016.
Na een jaar testen en experimenteren is Google tot het besluit gekomen om over te stappen op: ‘mobile first’ door deze nieuwe manier van google worden eerst de bedrijven met ook een mobiele webpagina geïndexeerd.
Als je met Responsive websites werkt, is er geen probleem: de desktop- en mobiele versie verschillen qua content niet van elkaar. In andere gevallen wordt gekozen voor een aparte mobiele versie naast een desktopversie waarbij desktop primair is. Is dit bij jou het geval? Dan moet je goed gaan nadenken of je deze situatie wilt behouden.
Als de mobiele versie leading wordt en er minder content op die pagina’s staat en er minder backlinks zijn dan in de desktopversie, kan dit van invloed zijn op je positie binnen de Google-rankings.
Dit komt doordat deze generatie veel meer met hun mobiel doet, dus ook dingen op Google zoeken gaat via mobiel.
Deze veranderingen zijn dat ook niet onverwacht. Google begon mobielvriendelijke websites al hoger in de resultaten te zetten. Ook de snelheid in het laden van websites wordt meegenomen. Vanaf juli zullen websites die trager zijn, lager in de zoekresultaten eindigen.
Dit wordt zeker niet meteen toegepast op alle sites. Wel wordt er een begin gemaakt aan de eerste fase. Sites zullen vaker bezoek krijgen van de SmartPhone Googlebot. Ook worden mobiele versies in de cache bewaard.
Er worden geen aparte indexen voor mobiele en normale websites bijgehouden. Wel kunnen grote verschillen tussen normale en mobiele sites voorkomen worden. En op mobiele sites minder informatie te vinden is.