Hoe start je met TikTok voor je bedrijf?
TikTok maakt momenteel een enorme groei door. Zowel jong als oud zijn steeds actiever op de app. Ook bedrijven ontdekken de video- en entertainment-app. Want dat kunnen tiktokkers als de beste: entertainen. De grootste doelgroep op TikTok zijn kinderen en jongeren tussen de 12 en 19 jaar. Toch is het ook op zakelijk vlak een goed idee om aanwezig te zijn op TikTok. Je bereikt een nieuwe doelgroep en hebt onmiddellijk leuke content voor je andere kanalen.
1. Maak een TikTok Business account aan.
TikTok merkt ook zelf een stijging in het aantal bedrijfsprofielen. Steeds meer grote merken, organisaties, sportclubs, politici en kleine handelaars maken accounts aan. Daarom lanceerde TikTok het platform ‘TikTok for Business’. Hierop kan je als professional een account aanmaken en op die manier kijken wat de advertentiemogelijkheden zijn.
2. Gebruik hashtags
Ook op TikTok maak je gebruik van hashtags om je bereik te vergroten. De gemiddelde post bevat zo’n 2 tot 6 hashtags, maar er zijn ook mensen die 12 hashtags gebruiken. Je hebt op TikTok niet erg veel ruimte voor een uitgebreide tekst, waardoor hashtags ook direct in beeld komen.
3. Gebruik een ondertiteling
In de videomarketingwereld pleit iedereen voor ondertiteling in je video’s, omdat veel mensen video’s kijken op hun telefoon met hun geluid uit. En hoewel een video op TikTok tussen de 15 en 60 seconden duurt en veelal ondersteund wordt door muziek, wordt ook hier gebruik gemaakt van ondertiteling.
4. Koppel YouTube of Instagram aan je account.
Op TikTok is het nog niet mogelijk om een link naar je website toe te voegen. Je zou hem kunnen typen in je biografie, maar deze link is dan niet aanklikbaar. Wat wél kan, is je YouTube-kanaal of Instagram-profiel koppelen.
5. Adverteren – TikTok Ad Products
Er zijn diverse advertentietypen (oftewel ad products): Top View, Brand Takeover, In-Feed video, Hashtag Challenges en Branded Effects.
Het is mogelijk direct te starten met adverteren op TikTok, maar dat maakt TikTok niet voor elk merk of bedrijf interessant. Het is belangrijk om jezelf eerst de volgende vraag te stellen: ga ik daar mijn doelgroep vinden?
6. Zet een influencer in
Influencers zijn al massaal te vinden op TikTok en zijn ze er ook al bezig met betaalde campagnes. Jongeren bereiken via een influencer op TikTok is ideaal als je zelf als bedrijf moeite hebt met in de TikTok-vibe te komen.