Push en pull Strategie? Wat is dat eigenlijk?
Push en pull strategie zijn twee soorten strategieën die erg bekend zijn in de Marketing. In deze blog ga ik van beide strategieën uitleggen wat ze betekenen.
Je kunt je product/dienst op twee manieren verkopen. Je kunt ervoor zorgen dat de consument naar het product/dienst vraagt of je kunt de verkoop van het product/dienst zelf stimuleren.
Push strategie
Push strategie is een Engels woord wat in het Nederlands duwen betekent. Met de Push strategie stimuleer je de verkoop van je product. Je zorgt dan dat de consument sneller je product koopt door het product vooraan in de winkel te laten zetten of een display van het product neer te zetten. Doordat de consument het product dan opvalt zullen ze het eerder kopen.
Pull strategie
Pull strategie is ook een Engels woord, het betekent in het Nederland trekken. In plaats van dat de fabrikant de productverkoop moet gaan stimuleren vraagt de consument nu zelf naar het product. Dit gebeurt doordat de fabrikant een advertentiecampagne of reclame maakt. Het is dan de bedoeling dat door deze advertentiecampagne/reclame consumenten in de winkel naar het product gaan vragen waardoor de fabrikant meer producten aan de winkel verkoopt.
Ik hoop dat ik de verschillen een beetje duidelijk heb uitgelegd en dat jullie nu helemaal op de hoogte zijn van de Push en Pull strategie!
Heb je nog verdere vragen of wil je graag in contact komen met ons?
Neem dan snel contact op met XL Marketing via onze website: www.xlmarketing.nl .
En wij zullen ervoor zorgen dat u snel reactie heeft!