Als ondernemer kennen we het allemaal, uitleggen waar wij als onderneming voor staan. Maar waarom beginnen we met de organisatie en niet met wie wij als ondernemer zijn? Dit is een gemiste kans, mensen zijn juist benieuwd naar jouw verhaal, jouw visie, jouw kennis en waar jij jouw kracht uit haalt. Storytelling is een manier om jouw bedrijf naar een hoger niveau te tillen.
Door het vertellen van jouw authentieke verhaal kun je mensen op gevoelsniveau raken en op de langere termijn potentiële klanten binnen halen. Het is een kwestie van geduld, hierdoor kun je op lange termijn meer winst, een groter bereik en fans in plaats van klanten bereiken.
Storytelling klinkt dan wel zo leuk maar niet iedereen kan zo een verhaal vertellen of we denken dat we een te standaard beroep hebben waar niks interessants over te vertellen is. Dit is dus niet waar! Mensen doen veel liever zaken met jou als persoon dan met bedrijven. Klanten binden zich aan merken met een sprekende persoonlijkheid. Succesvolle mensen kennen hun persoonlijke verhaal en weten ook uit ervaring dat dit een van de effectiefste manieren is om vertrouwen te creëren, mensen te inspireren en te motiveren.
Hieronder wordt in het kort de 5 stappen uitgelegd van een succesvol verhaal en uiteraard de dingen die je absoluut niet moet doen.
1 Wat is jouw reden geweest?
Om je verhaal te kunnen vertellen moet je antwoord kunnen geven op een van de belangrijkste vragen van jouw verhaal: ‘wat is voor jouw belangrijk?’ Waarom doe je wat je nu doet? Wat maakt jou uniek? Benoem ook de dingen waar je trots op bent of waar je hard voor gewerkt hebt.
2 Wat is je geschiedenis?
Voordat je met je bedrijf begon, moet er een reden zijn waarom je het wilde en hoe je erbij kwam? Of heeft iemand je een bepaald inzicht geven om dit te doen? Mensen zijn vaak benieuwd naar hoe jouw bedrijf ontstond.
- Wie zijn de karakters in jouw verhaal?
Wie speelden er een rol in? Wie hielp jou met de ideeën, of heb je alles alleen gedaan? Het is belangrijk om ze allemaal op een rijtje te zetten dit is een belangrijke en goede basis voor het creëren van je verhaal
- Wat is de missie van jouw bedrijf?
Iedereen die ideeën heeft om een bedrijf op te staren heeft hetzelfde startpunt, je wilt iets veranderen of problemen oplossen. Voor jouw merkverhaal is je missie van grote waarde. Het zorgt er namelijk voor dat je je kan onderscheiden van andere.
- Ga op zoek naar ruwe randjes
Iedereen weet dat niemand perfect is. Maak je verhaal dan ook niet zo. Zorg ervoor dat ook moeilijkere dingen worden genoemd, bijvoorbeeld: Welke moeilijke keuzes maakte je? Welke risico’s heb je genomen en hoe hebben die uiteindelijk uitgepakt? Voor welke dilemma’s heb je gestaan? Fouten maken is menselijk, durf ze ook te plaatsen in je verhaal. Dit zegt iets over je persoonlijke waarde, het zorgt voor verbinding en voorkomen dat je ooit door de mand valt.
Dont’s
- Maak eerst je verhaal, bedenk daarna pas op welke kanalen je het wilt delen.
- Denk niet te veel na bij het schrijven. Probeer vanuit een flow te schrijven.
- Maak je verhaal niet mooier dan dat het is, mensen prikken hier zo doorheen.