Tarieven op je website vermelden, ja of nee?
Vaak twijfelen ondernemers of ze de prijzen van de producten of diensten op hun website moeten noemen of juist niet. Dit is een lastige vraag en er is ook niet één goed antwoord voor. Er zijn voordelen maar ook een hoop nadelen: het ligt er daarom ook net aan wat jouw eigen wensen zijn. Ik zal een paar voordelen en een paar nadelen voor je opnoemen waarna je zelf kan beslissen of jij ervoor kiest om de prijzen op je website te zetten.
Voordelen:
- De klant weet direct waar hij aan toe is.
De bezoeker kan gelijk zien of jouw prijs binnen zijn budget past. De drempel om contact op te nemen is dan veel lager. Als je de prijs niet weet stuur je minder snel een mail en gaat opzoek naar een website waar wel de prijs op staat.
- Je komt betrouwbaar over.
Door transparant te werken, krijgt de klant meer vertrouwen in jouw bedrijf. Zo krijgt de klant niet het gevoel dat hij/zij ‘teveel’ zal betalen voor jouw product of dienst.
Nadelen:
- Je concurrent leest ook mee.
Naast jouw (potentiële) klanten, lezen jouw concurrenten ook mee. Dit kan hen op ideeën brengen of dat ze gaan proberen om onder jouw prijs te gaan zitten. Een situatie waar niemand blij mee is.
- Verschillende diensten.
Als je verschillende diensten levert is het misschien moeilijk om vaste prijzen te geven omdat het veelal maatwerk is. Ze kunnen later van de daadwerkelijke prijs schrikken of ze zijn het er niet mee eens omdat er een andere prijs op de site staat. Klanten blijven dan vaak hangen bij de prijs die vooraf is getoond.
- Minder offertes – uppsell kansen
Omdat de prijs vermeld staat op de website, zijn klanten minder geneigd om een offerte op te vragen: de prijzen staan immers vermeld op de website. Het missen van een extra contactmoment zorgt ervoor dat je de klant niet kunt overtuigen om jouw product (of zelfs een betere) te kopen.
Natuurlijk is het lastig om te beslissen of je nou wel of niet de tarieven op je website vermeld, maar het fijne is dat er geen juiste of verkeerde beslissing is. Want voor elk voor en nadeel valt iets te zeggen. Kies dus wat jij denkt dat het beste werkt voor jouw bedrijf en ga er gewoon vanuit dat jij het beste weet! Wil je liever advies? Bel dan 085 – 401 5432 of mail naar info@xlmarketing.nl.