Basistips voor een goede website
Mensen zoeken vaak via google naar een dienst of een product. Zodra ze dan op jouw website komen, dan willen ze direct weten waar ze zijn en of ze hier kunnen vinden waar ze naar zochten. Het is dus belangrijk om een goede eerste indruk te bieden als je wilt dat mensen langer op jouw website blijven. Hoe doe je dat?
1. Indeling
Op je hoofdpagina moet je natuurlijk nooit beginnen met hele lappen tekst, dat schrikt namelijk af. Wel moet duidelijk zijn waar men deze informatie kan vinden. Als je dan eenmaal naar de pagina gaat op jouw website voor informatie, dan is het niet erg als je daar veel tekst hebt staan. Alleen als mensen ongevraagd veel tekst krijgen waar ze eigenlijk niets over hoeven te weten, klikken ze gauw weg.
Het gebruik maken van koppen is heel belangrijk: de bezoeker heeft niet altijd alleen interesse in de hele tekst. De bezoeker wilt bepaalde informatie vinden en het liefst zo snel mogelijk. Daarom zijn kopjes heel belangrijk zodat de juiste informatie snel wordt gevonden.
2. Val met de deur in huis
Mensen komen voor je producten/diensten. Voor datgene wat je te vertellen of te verkopen hebt. Geloof het of niet: ze komen niet voor je mooi uitgewerkte topbalk met sfeerfoto’s. Als grote topbalken met sfeerfoto’s zouden werken, denk je dan ook niet dat bedrijven zoals Apple, Amazon en Google ze zouden hebben? Maak het de potentiele klant gemakkelijk om te vinden waar hij of zij op zoek naar is.
3. Geen doodlopende pagina’s.
Een goede website moet natuurlijk geen doodlopende pagina’s hebben: dit betekent dus dat je op alle pagina’s door moet kunnen klikken naar een andere pagina (of naar je hoofdpagina natuurlijk). Als dit niet goed in elkaar zit dan zullen bezoekers van de website ook sneller wegklikken en elders zoeken.
4. Plaatjes en video’s.
Het ziet er altijd beter uit voor je bezoekers als je gebruik maakt van plaatjes en/of videomateriaal. Mensen kijken namelijk sneller naar plaatjes en de conversie is vele malen hoger. Daarnaast krijgt de bezoeker een beeld bij jouw dienst of product.